ВИЗИЯ за проблема с комарите


Изготвяне на стратегия и планове за
действие за екологосъобразно
управление на комарните популации,
целящи устойчиво развитие и защита
на чувствителните екосистеми в
рамките на трансграничния район на
река Дунав

EU Ref. No. 2003/005-631.06.02
(Номер на договор Mihalevski 4/BG2003/005-631.06.02)


10 ГОДИШНА РЕГИОНАЛНА СТРАТЕГИЯ ЗА
УПРАВЛЕНИЕ НА КОМАРНИТЕ ПОПУЛАЦИИ И
5 ГОДИШНИ ПЛАНОВЕ ЗА ДЕЙСТВИЕ ЗА
СЕДЕМТЕ АДМИНИСТРАТИВНИ РЕГИОНА В
БЪЛГАРИЯ ПО ПОРЕЧИЕТО НА РЕКА ДУНАВ

https://drive.google.com/file/d/1aNUt6_kGNMw5ReeY-LdxCVFShQioJigl/view?usp=sharing



ПО ВАЖНИ ИЗВАДКИ ОТ СТРАТЕГИЯТА И ТАКИВА СВЪРЗАНИ СЪС СВИЩОВСКИЯ РЕГИОН





4.1 ДОБРИ ПРАКТИКИ
Една от най-добрите практики е на община Силистра. В Община Силистра е създаден
екип от 12 споцеиалсти за нуждите на организиране на контрола върху комарите.
Цялата административна работа започва да се върши преди фактическия сезон на
комарите– сигуряване на средствата за контрола на комарите, избора на фирмата
изпълнител, която ще извърши фактически тези действия (според българския закон
това е минимум 1 месец дълга процедура), избор на инсектициди за контрола. Един от
специалистите в екипа е биолог по образование, който има задължението за
мониторинг. Доста подходащо е, че мониторинга е на две нива – пъвото ниво опрделя
правилното време за прилагане на действията по контролните мерки и второ ниво да се
оцени успеха последвал предприемането на тези мерки. В община Силистра се
наблюдават доби работни отношения между звеното за контрола върху комарите и
местния РИОКОЗ (Регионална Инспекция по опазване и контрол на общественото
здраве). РИОКОЗ помага на общината да контролира качеството на инсектицидите,
които ще бъдат използвани и качеството на действията за контрол над комарите от
спечелилата поръчката фирма изпълнител на горепосочените дейности. В община
Силистра, както и в някои други общини вече са предприети първите стъпки за
интегриран контрол над комарите. Употребата на инсектициди (за възрастните комари)
чрез различни техники с цел пълен достъп до всички комарни видове е също налице.



Община Видин е една стъпка преди останалите общини относно интегрирания контрол
на комарите, заради съвместната употреба на ларвицидни инсектициди и инсектициди
за възрастни. Като добра практика може да се спомене пубикациите на местната и
националната преса за настоящите възможности относно възможна промяна на
настоящите техники за контрол над комарите с по-ефективни (като пример НПО
(Непревителствените организации) и Природния музей в Плевен. Голям бе и репортажа
по Националната телевизия с НПО “Калимок-Бръшлен” за възможността за употреба на
риби при контрола на комарите, който бе приет с добър отзвук сред публиката. Това са

пълвите малки стъпки за промяната на публичното съзнание и за нуждата от по-
ефективен и сигурен за природата и човешкото здраве контрол над комарите.




Природен Парк “Персина” заедно с пректа GEF TF 050706 BUL “Възстановяване на
влажните зони и намаляване на замърсяването” направиха експеримент да хванат и
транспортират Слънчевка (малка, дребна риба) (най-важната за контрола на комарите
местна риба) от защитената територия на Калимок-Бръшлен към остров Персина в
Природен Парк Персина на около 200 kм разстояние. Експеримента бе успешен.



4.2 ЛОШИ ПРАКТИКИ

- Има общини без всякакви дейности за контрол над комарните популации.
- В почти всички общини не се наблюдава никакъв мониторинг
- За да започнат дейностите относно контрола над комарите, общините разчитат на
реакцията на обществеността. Обикновенно решението е задължение на кмета и на
отговорния аколог работещ за Общината.
- Само РИОКОЗ (Регионална Инспекция по опазване и контрол на общественото
здраве) Велико Търново извършва мониторинг на ларвите на анофелите (Anopheles
spp.) (пренасящи малария). От всички инспекции по поречието на Река Дунав това
е единствената, която извършва такъв мониторинг, но пък не поддържа връзка
между нея и община Свищов.
- Общините искат разрешение за пръскане на пестициди (от самолет или
хеликоптер) само от Националната служба за защита за растенията (под
юрисдикцията на Министерството на Земеделието и горите), а на другите
институции (РИОСВ, РИОКОЗ) те само изпращат уведомително писмо (без да
изчакват техния отговор)
- За да се разпространяват инсектициди по земя в заселените райони няма нужда да
се изисква никакво позволение или не трябва да се информират институциите (в
някои случаи дори местната общественост не се информира).
- Всички научни изследвания към този момент не се използват при теренната работа
на общините за да се увеличи ефекта от нотрола върху комарите.
- Проблемът е, че почти всички публикации за комарните изследвания не са
достъпни в библотеките.
 -Съществува ниско ниво на контрол относно качеството на използваните
инсектициди и действията относно контрола върху комарите от избраната фирма.
- Няма никакъв мониторинг относно устойчивостта на комарите върху използваните
инсектициди.
- Някои от общините не могат да осигурят средства за контрола върху комарите
навреме или започват процедура за избор на фирма-изпълнител за изпълнение на
действията по контрола твърде късно.
- Връзките с обществеността на общините и РИОКОЗ ((Регионална Инспекция по
опазване и контрол на общественото здраве) са зле застъпени и почти липсват.
- Няма ясна правна рамка за ролята на Регионалните Инспекции по околна среда и
води (РИОСВ) за контрола над комарите и специално за превантивната защита от
инсектицидите.
- В някои общини няма припокриване между броя на контролните действия върху
комарите направени от общините и местните хора.
- Управлението на водите на напоителните и отводнителните системи не е
подходящ за намаляване броя на комарните популации.



4.3 НАУЧЕНИТЕ УРОЦИ

• За успешен контрол над комарите е много важно да има добра комуникация
между всички заинтересовани страни – министерства и техните регионални
инспекторати, научни организации, общини, НПО, фирмите за контрол над
комарите и местната общественост.
• Мониторинга е изключително важен за успеха. Мониторинга трябва да бъде
комплексен и да протича по време на целия период на комарите. Резултатите от
мониторинга трябва да се анализират и да се използват за успешен контрол над
комарите.
• Мониторнига трябва да се извършва от добре обучен екип от минимум двама
души – ентомолог и експерт по влажните еко системи, които да могат да работят с
GPS, ГИС и база данни, като анализират събраните данни.
• За реални и полезни резултати от от мониторнга върху комарните популации,
екипа от мониториращи трябва да бъде снабден с необходимата екипировка.
• Много важно е да се поддържат екологично стабилни екосистемите и главно
водните екосистеми. Комарните популации не са многобройни в стабилни
екосистеми.
• Трябва да съществува ефективен контрол върху използването на рибните
популации в реките и влажните зони.
• Множество части от местата за развъждане на комари са изкуствени.
• Не съществуват никакви мерки за защита на добитъка и това е причината за
икономически загуби.
• Дунавския регион остава много важен за биологичното селско стопанство и
отглеждането на пчели, като това се сочи за една от причините за намалено
използване на инсектициди.


5 ВИЗИЯ ЗА БЪДЕЩОТО СЪСТОЯНИЕ НА
ПРОБЛЕМА

• Малък брой (незасегнат е комфорта на местното население) на кръвсмучещите
комари в различните населени места и туристически райони.
• Практически нулева възможност за пренасяне на инфекциозни болести чрез
кръвсмучещите комари, пренасящи болести
• Защитено биоразнообразие и ненарушен екологичен баланс в естествените
екосистеми
• Малък брой на кръвсмучещите комари в животновъдните райони (намаляване на
болестите по добитъка, следователно увеличаване на печалбата от отглеждане на
добитък).


6 ГЛАВНИ ЦЕЛИ НА СТРАТЕГИЯТА

• Повишаване на стандарта на живот във всички общини по поречието на река
Дунав
• Ограничаване на възможностите за разпространяване на болести;
• Защита на световно значимото биоразнообразие в Дунавския Речен Басейн,
включително влажни зони, наводнени гори и ливади.




8 ОСНОВНИ ПОДХОДИ И СТРАТЕГИЯ НА
КОНТРОЛ

Стратегията може да бъде очертана като:
1. Идентифициране на проблемните райони, където има нерпиемливи нива на
ухапвания. Нужно ли е да се използва някаква форма на контрол?
2. Идентифициране на видовете комари, които ни засягат, напр. потенциални
преносители или постоянно хапещи или и двете. Нужно ли е да се използва
някаква форма на контрол?
На основата на полеви мостри трябва да се направи спомагателна оценка на
потенциалните преносители в местната комарна популация. Това дава дава
информация дали местната комарна фауна е:
a. Преносител на зарази.
b. Дали са присъстващи или могат да мигрират там където е вероятно да бъдат
проблем за хората.
c. Когато видовете са добре познати това дава екологична информация за тези
видове и оттам кои котролни мерки, ако има такива ще са най-ефективни.
3. Идентифициране на източника на проблемните видове; котролът ще достигне
съответното ниво на действие правопропорционално на способността на
служителите занимаващи се с контрол да намират съответните размножителни
места.
4. Идентифициране на характера на размножителните места, какви са възможните
реалистични прилагаеми контролни мерки там?
a. Биологичен контрол:
i. Дали местообитанието е подходящо за използване на ларвоядни риби
като хищници за намаляване на източника на комари в не зрял стадий?
Имайки предвид това, беше намерен подходящ кандидат от местен вид
риба.
1. Дали местообитанието отговаря на екологичните изисквания за
рибата?
2. Ще може ли рибата да оцелее през зимата и периодите на
засушаване или при недостига на храна в хабитата, алтернативна
храна, когато ларвите сезонно изчезнат?

40

3. Дали рибите алтернативно могат свободно да се преместят в други
по-благоприятни местности? Ако ли не, може ли околната среда да
се модифицира така, че те да въздействат на желаните видове без
страничен ефект?
ii Дали хабитата е подходящ за насърчаване на хищници на възрастните
комари като водните кончета?
1. Има ли вероятност да имат ефект върху желаните видове?
2. Възможно ли е завъждането на околната среда с нимфи и ларви на
водни кончета?
3. Има ли налични алтернативни източници на храна за главните
хищници на комарите?

б. Дали е възможен екологичен-природен контрол?
i. Може ли да бъдат елиминирани размножителните места, напр.
препълнени или източени?
ii. Има ли възможност размножителните места да бъдат модифицирани,
така че да бъдат неподходящи за проблемните видове?
iii. Възмножно ли е да предотвратим излюпването на яйцата на
проблемните видове, напр. с обработки? (Базов Доклад 4.3.10)
iv. Може ли да бъдат модифицирани по някакъв начин размножителните
места, следвайки подхода описан по-долу:
Най-важната дейност е поддържането на чисти и дълбоки бреговете на
влажните зони. Следните мерки могат да бъдат от полза при намаляването на
популациите от комари.
• Премахване на гранчината и плаваща разтителност и наноси
• Поддръжка на стръмни брегове
• Поддръжка на дълбочината чрез изкопаване ако е необходимо
• Осигуряване на оборудване позволяващо отводняване или променяне на
водните нива за да изхвърлят на брега растителност и ларви
В непосредствена близост до населени зони може да има възможност за
поддържане с повече решения в допълнение на гореизложените. В
зависимост от наличният ресурс и биологията на проблемните видове, бяха
приложени успешно инсталации с пръскачки безпокоящи яйцата и
вентилационни системи поддържащи повръхностното състояние
неблагориятно за ларвите
в. Контрол с био-пестициди и РРН

i. Ако биологичният контрол на околната среда не е подходящ, нямал е
желаният ефект или е необходима по-добра ефективност, подходящи
методи не са били разработвани или околната среда не е чувствителна,
напр. населени места; трабва да се използват препарати като B.t.i или
B.s. в подходящи формулировки, както е описано в базов доклад раздел
4.1.

41

ii. Регулатор на Растежа на Насекомите (РРН), който е описан в базов
доклад раздел 4.1 също може да се използва и има висока ефикастност и
по-дълга ефективност от бактериалните продукти. Обаче, ако се
използва в биологично високо чувствителни места, те трябва да бъдат
изследвани, преди масовото им прилагане.

г. Предпазване на къщите и общинските сгради с мрежи срещу комари, и личната
защита трябва да бъдат винаги насърчавани ако не са приложени.


8.4 СТРАТЕГИЯ ЗА УПОТРЕБАТА НА БИОПЕСТИЦИДИ И РЕГУЛАТОРА ЗА РАСТЕЖА НА
НАСЕКОМИТЕ
Биопестицидите, които са част от настоящата стратегия за биологичен тип контрол,
Bacillus thuringiensis във вариант israelensis (B.t.i.) и Bacillus sphaericus (B.s.), както и
Регулатора за Растежа на Насекомите (РРН) са описани подробно в Базовия доклад в
точка 4.1.1.
Набляга се, че тези материали не могат да се разглеждат като постоянни пестициди, но
като основно тествани екологосъобразни материали. Това е причината, че те формират
частта от стратегията за биологичния и естествен контрол. Стратегията за интегрирания
подход посочена по горе чертае подходящата употреба на тези компоненти, там където
то е необходимо. Налични като подходящи са широк набор от формулировки за
различни и разнообразни екологични условия, например повтарящи се наводнения или
въздушна употреба.
B.t.i., B.s., пиропроксифена и метопрена, в подходящи формулировки могат да бъдат
използвани както бе посочено, успоредно с биологичния контрол (в чистия смисъл), с
екологичния контрол или сами по себе си във всички ситуации, където се изисква
ограничение при източника (виж част 1).
8.5 ДРУГИ ПЕСТИЦИДИ
Както бе подчертано в Базовия доклад в 4.1.1, органофосфатния инсектицид temephos



8.4 СТРАТЕГИЯ ЗА УПОТРЕБАТА НА БИОПЕСТИЦИДИ И РЕГУЛАТОРА ЗА РАСТЕЖА НА
НАСЕКОМИТЕ
Биопестицидите, които са част от настоящата стратегия за биологичен тип контрол,
Bacillus thuringiensis във вариант israelensis (B.t.i.) и Bacillus sphaericus (B.s.), както и
Регулатора за Растежа на Насекомите (РРН) са описани подробно в Базовия доклад в
точка 4.1.1.
Набляга се, че тези материали не могат да се разглеждат като постоянни пестициди, но
като основно тествани екологосъобразни материали. Това е причината, че те формират
частта от стратегията за биологичния и естествен контрол. Стратегията за интегрирания
подход посочена по горе чертае подходящата употреба на тези компоненти, там където
то е необходимо. Налични като подходящи са широк набор от формулировки за
различни и разнообразни екологични условия, например повтарящи се наводнения или
въздушна употреба.
B.t.i., B.s., пиропроксифена и метопрена, в подходящи формулировки могат да бъдат
използвани както бе посочено, успоредно с биологичния контрол (в чистия смисъл), с
екологичния контрол или сами по себе си във всички ситуации, където се изисква
ограничение при източника (виж част 1).



8.5 ДРУГИ ПЕСТИЦИДИ
Както бе подчертано в Базовия доклад в 4.1.1, органофосфатния инсектицид temephos е
подходящ и доста специфичен за контрол над ларвите на комарите, когато е дозиран
коректно. Има много ниска токсичност към бозайниците и СЗО то препоръчва, т.к. би
могъл да бъде добавен към питейната вода за човешка и животинска употреба.
Там където няма чувствителни организми или специални еко системи, а и освен това
няма значителен контакт с други водни тела, такива които съдържат различни видове,
мазета или други градски околности, например канали, отводнителни канали,
наводнени мазета и др., могат да бъдат сериозно прилагани. Препоръчва се да се
използва temephos повече отколкото биопестициди и РРН в такива специални ситуации,

т.к. се счита че по-евтини от тези продукти и биха били ефективни дори и в най-
замърсените местообитания, както и при тези пряко изложени на слънчева светлина.

Temephos обача изисква по-честа употреба от B.t.i, B.s. и IGRs, IGRs, които имат най-
висока ефективност по отношение на време, т.е най- малка нужда от повторна

употреба. Temephos има нужда да бъде използван повторно всяка 1-2 седмици.

47

Както бе посочено преди (базов доклад 4.1.2), ако се наблюдава сериозен разрив между
управленската програма и контролната стратегия, дължащ се на неконтролирани места
за размножаване близо до местата за човешко обитание или епидемично

разпространение на болести, пренасяни от комари, препарати за възрастни като Alpha-
cypermethrin (ICON) може да бъде използван.


8.6 ЗВЕНА И ЕКИПИ ЗА БОРБА С КОМАРИТЕ

Препоръчва се да се създадат регионални звена за борба с комарите, нати и обучени.
Регионалните звена ще бъдат подпомагани и където е необходимо те да бъдат
организирани от Централно Звено, наречено Звено за Борба с Комарите на Дунавските
области.


Регистрация на B.t.i., B.s., метопрен,
пирипроксифен и делтаметрин (за
опушване и Свръх Ниско
Напрежение) за контрол на
комарите



9 ОСНОВНИ ВЪПРОСИ ЗА ПЛАНОВЕТЕ ЗА
ДЕЙСТВИЕ ОТНОСНО РЕГУЛИРАНЕТО НА
КОМАРНИТЕ ПОПУЛАЦИИ

Главни принципи и въпроси:
• Създаване на общински звена за контрол
• Организиране на мониторинг на комарните популациии
• Изработване на общински кадастрални карти за местонахожденията – възможни
източници на комари
• Пояснителна кампания сред населението за възможностите на контрол на
индивидуално ниво
• Повишаване на изискванията към компаниите осъществяващи контрол – отнасящи
се до качеството на препаратите и подобряване на тяхната компетенция
• Съучастие в третирането на терените – с предтавител от звеното за контрол
• Последващ контрол – задължителен, като част от мониторинга
• Постепенно въвеждане на интегриран контрол – според характеристиките на
терените в съответните общини /ландшафта на водните басейни/
• Включване на ларвицидни препарати в процеса на регулиране на комарните
популации
• Екпериментално регулиране с биологични агенти /въвеждането на дребна ре
на риба/
• Воденето на полеви дневник за всички осъществени дейности – създаване на база
данни с информация от мониторинга
• Осигуряване на действия за прилагането на план за действие
• Провеждане на консултации с местни експерти и в чужбина
• Следване на новостите в световната практика за контрол на комарни популации и
ако е възможно прилагането им в определени действия на звеното
• Индивидуално ниво:
• Хигиенизиране на дворовете
• Еднократно пръскане с FENDONA (BASF – предлага се в цяла Българиа и има
период на действие 6 месеца – покрива целият сезон) под стрехите, в оборите,
влажни мази на блокове, и където се събират комари
• Поставяяне на мрежи на прозорците
• Напръскване на отходните ями, торища, външни тоалетни и други места задържащи
вода и не можещи да бъдат премахнати с ларвицидни препарати.
• Общинско ниво:

60

• Наблюдение на развитието на комарите и нивата на реките и други водни басейни.
• При излитане на презимувалите възрастни - първо третиране с ларвицидни
препарати (около 10 май – първият пик е след 20 май (Tbi действа един месец).
• След пролетното пълноводие при рязко спадане на водните нива – второ пръскане с
ларвицидни препарати.
• При екстремни ситуации опръскване на населените места с адултицидни препарати.
• Зарибяване на новопоявили се водни площи или водоеми, които са били пресушени
с Върловка и Червеноперка.
• Общинска програма за връзки с обществеността по проблемите на борбата с
комарите:
• Издаване на разяснителни материали
• Организиране на дни в селищата за саниране на дворовете.
• Създаване на система за обратна връзка – къде има проблеми с комарите, къде се
образуват нови водни площи и т.н.



10.1 ПЛАН ЗА ДЕЙСТВИЕ – ОБЩИ ЗАКЛЮЧЕНИЯ ПРИЛОЖИМИ ВЪВ ВСИЧКИ ОБЛАСТИ
Този общ план за действие е описан подробно в Глава 8. Най-важните дейности
включват:
• Законно отпускане на финансиране специално и единствено за контрол на комарите
• Набиране на персонал за ЦЗБК и РЗБК
• Нуждата от пренасочване на бюджет към ЦЗБК и РЗБК
• Нуждата за ЦЗБК и РЗБК да разполазат със собствен бюджет
• Регистрация на нови инсектициди, биопсетициди и РРН
• Обучение на персонала, да бъдат разработени модули обединяващи се с обучението
на персонала
• Установено място и оборудване за ЦЗБК и РЗБК
• Нуждата от провеждане на пилотно проучване на агенти за биологичен контрол и
екологосъобразни методи на контрол

62

• Нуждата от установяване на текуща мониторингова система за оценка и ранно
известяване за неконтролируемо размножаване


10.4 ПЛАН ЗА ДЕЙСТВИЕ – ОБЛАСТ ВЕЛИКО ТЪРНОВО

10.4.1 Потенциални проблеми в област Велико Търново и кратка оценка на
потенциалният контрол
РЕКА СТУДЕНА РЕКА
Малка река, на която речното корито е било канализирано. В влажните години реката
наводнява съседните ливади и полета. Не е открита риба.
Наводнените площи могат да бъдат третирани с Bti, Bs или РРН чрез малък самолет
или хеликоптер.
РЕКА БАРАТА
Малка река, на която речното корито е било канализирано. Има постоянна рибна
популация с значителни ларвоядни риби. Не е подходяща за разпространение на риба,
но река барата е свързана с блато Кайкуша и чрез тази връзка се осъществява
естествено пре-зарибяване когато блатото е наводнено.
КАЙКУША
Плитко блато, което всяка година пресъхва. Необходимо е да се възстанови водният
баланс и рибната популация екологосъобразно управление или третиране с Bti, Bs или
РРН чрез малък самолет или хеликоптер през влажните периоди.
РЕКА ДУНАВ
По време на високите води през пролетта много територии зад дигите остават
наводднени. В началото на сухият период много вирове се задържат до бреговете на
реката и също както и на островите.
Големите вирове могат да бъдат завъдени с изпитана и подходяща ларвоядна риба,
напр. Leucaspius delineatus.
Наводнените територии могат да бъдат третирани с Bti, Bs или РРН чрез малък самолет
или хеликоптер.
10.4.2 Видове комари открити в област Велико Търново и тяхното значение, както и
нуждата от контрол
Където препоръчаните първоначални проучвания идентифицират нужда съобразно
преобладаването и местонахождението на значителните видове в т.ч. много мобилни,
близко до хора и потенциални преносители е възможно да се контролира
размножаването им с биопестициди, РРН, екологосъобразно управление при
Интегрирано Управление за Борба с Вредителите в област Велико Търново.
Ae. vexans потенциално може да предизвика проблем далеч от местата на които се

развъждат, както и Ae. cinerus, въпреки че не е толкова широкообхватен както Ae. vex-
ans. В тези случаи източника може да бъде открит и да бъде предприета ИУБВ, която

ще противодейства на нашествието докато не се справи със ситуацията.

73

10.4.3 Потенциални кандидати за биологичен контрол чрез риби в област Влико
Търново
Главният кандидат за контрол е посочен в таблица в Анекс 3, но има и други възможни
кандидати (справка в Анекс 4), които присъстват и могат да бъдат оценени в пилотни
проучвания. Все пак е препоръчително първо да бъде взето под внимание оценяването
на рибата Върловка, Leucaspius delineatus.
10.4.4 Потенциални кандидати за биологичен контрол чрез безгръбначни хищници в
област Велико Търново
Всички видове от Odonata присъстват в областта (таблица 10.3) и ще бъдат ефикасни,
но не специфични хищници на комарите в не зрял стадий. Възрастните понякога могат
да ядат комари, но предпочитат по-голяма плячка и не е обичайно да въздейства
значително на броя на комарите в техните възрастни стадии.
Макар, че е възможно въвеждането на водни кончета в местностите, където ги няма да
бъде по-ефикасно като бъдат приложени с цел контрол на комарите, но поне в началото
на плана за действие трябва да се концентрира вниманието върху по-ефективни и лесно
оценими хищници както рибите. Мерки трябва да бъдат взети за съдействието и
защитаването в разумни граници на популацията на водните кончета и да ги
поддържаме здрави.
Таблица 10.3: Резултати от проучвяането за преобладаване на видове Юли-Септември. * от
значителна потенциална важност като агент за биологичен контрол базирано единствено на
екологията на видовете и поведението им в ествествена среда

Намерени видове по време
на проучването

Студена
река
Барата Кайкуша Дунав

Aranea – различни
видове.

+ + + +

*Odonata
1. Calopteryx splendens + + + +
2. Sympecma fusca +
3. Lestes barbatus +
4. Platycnemis pennipes + + + +
5. Ischnura elegams + + + +
6. Gomphus flavipes + +

7. Gomphus vulgatis-
simus

+

8. Onichogomphus forci-
patus

+

9. Libelilla depressa +
10. Orthetrum albystilum +

11. Sympetrum merid-
ionale

+

Heteroptera
1. Nepa cinerea
Coleoptera +
1. Dytiscusmarginatus +
2. Hydrous piceus +

74

10.4.5 Предложени проекти
1. Оценка с протокол за уместността на рибата Върловка, Leucaspius delineatus
като потенциален биологичен агент в област Велико Търново, България.
Определяне на екологичните предпочитания, техники за масово отвъждане,
пилотни проучвания и оценка на полевите опити.
2. Последващи изследвания на други риби освен Върловка: Оценка с протокол за
уместността на рибата Върловка, Leucaspius delineatus като потенциален
биологичен агент в област Велико Търново, България. Определяне на
екологичните предпочитания, техники за масово отвъждане, пилотни
проучвания и оценка на полевите опити..
3. Екологично изследване на Odonata в област Велико Търново, България и
оценката им като подходящ агент за биологичен контрол.
4. Ефекта на елиминиране на хиберниращи комари (напр. Culex) в област Велико
Търново, България, при преобладаването им през пролетта и лятото.
5. Контрол на вид Culex pipiensв развъждащи се в мазета и подземия или по време
на наводнение на сгради. Оценка на биопестициди, РРН, temephos и легла от
полистирен като контролни агенти. Оценени екологични съображения.
6. Прогноза за проблеми зони с популацията на комари чрез събрани данни от
минали години, минали и настоящи климатични данни, метеорологични
прогнози и опита от видовите композиции през предишните години в област
Велико Търново, България.
10.4.6 Пет годищен план на действие, оценка на разходите и възможни финансови
източници
Пет годишният план на действие може да бъде намерен в Анекс 1. Приблизителните
разходи, неупоменати в плана може да бъдат видяни в Анекс 2.
Трябва да се отбележи, че сумите са оценени и някои позиции, напр. инсектициди са
склонни частично да бъдат под/над ценени като разходите тук ще зависят от мащаба и
характера на идентифицираните проблеми чрез първоначалните изследвания от РЗБК.
Същото се отнася за приложените цифри за екологичен и биологичен контрол. Не е
възможно да се предвиди кои могат да бъдат използвани, напр. изоставени рибарници и
съоръжения вече придобити от общините и областите. Цифрите остават
приблизителни.
Заключение: Предложените мерки несъмнено ще доведат до по-високо ниво на защита
на крехкият баланс в областите, областните реки, влажни екосистеми и цели
подобрение на човешкото здраве, възможностите за туризъм в област Велико Търново.
Освен това, препоръките са базирани на добри европейски практики и са в
съответствие с настоящото европейско законодателство.

75





УБИЙЦИ НА КОМАРИ
https://dazer.biz/product/52/mosquito-killer.html

https://drive.google.com/file/d/1aNUt6_kGNMw5ReeY-LdxCVFShQioJigl/view?usp=sharing

Съгласно тази стратегия е създадена фейсбук група: Регионално звено за борба с комарите Свищов

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Сдружение "Деветашко плато"

  Будни жители съживяват 9 села около Крошунските водопади. https://www.devetakiplateau.org/